maanantai 27. huhtikuuta 2020

Erityistukea ja oppimishäiriöistä kärsivät lapset ja nuoret tarvitsevat lähiopetusta

Nyt Korona-viruksen aikana etäopetus peruskoulujen sulkeuduttua on ollut ajankohtaista. On totta ja tutkimustietoakin siitä löytyy, että joillekin se sopii ja erityisesti oppimishäiriöistä poteville tai erityistukea tarvitsevat lapset ja nuoret eivät välttämättä sovellu etä-opetus-ympäristöön.

Lisää rajotteita etäopetuksessa lisää vanhempien rooli, joka entisestään korostuu nyt peruskoulujen etä-opetus-tilanteessa, ja mahdollisesti vanhempien puutteellinen verkkolukutaito, medialukutaito lienee vanhentunut termi, tai vanhempien puuttellinen tai jopa piittamattomuus lastensa ja teini-iässä olevien oppijoiden verkkokäyttäytymisessä ja siihen liittyvä kasvatus vuonna 2020. World Wide Web ei ole enää "Villi Länsi", mitä se oli 1990-luvun puolivälin jälkeen ja loppupuolella.

En pidä mainoksista, näe niissä mitään mielenkiintoista, mutta kun televisio-uutisia katsoo Kymmeneltä televisiosta, ei voi välttyä niiltä: Televisiossa en muista mikä lasten etuuksien järjestö on ostanut mainoksen, jossa ohjeistetaan lasten vanhempia tiedottamaan lapsiaan netin mahdollisuuksista ja sen vaaroista. Paljon on tosiaan kiinni, kuinka syvällä vanhemmat ovat verkkotietämyksensä kanssa itse, varianssia ja hajontaa löytyy varmaan, mutta verkossa voi helposti saada loppuelämä vaikeaksi, jopa menettää henkensä, jos ei ymmärrä mitä tekee.

Perinteisesti on puhuttu, että pelkkä perinteisesti pelkkä koulujen palkkaamien koulutettujen kasvatusmaistereiden ja kandidaattien -tarjoama kasvatus peruskouluissa ei riitä, vaan sen jälkeen korostuu kodin rooli. Ihminen ja kasvava lapsi ja nuori viettää valta-osan koulun ulkopuolella, joten kodin merkityksen rooli on huomattava.

Koulumenestys heijastaa tutkimusten mukaan loppuelämän menestystä, ja lähtökohdat ovat kaikilla erilaiset, ja on opinnot verkossa tai eivät, ei sekään poissulje sitä tosiasiaa, että tavallisesti ne, joilla on oppimisongelmia tai muita perheongelmista puhumattakaan ihmisen kasvun kriittisissä vaiheissa, joista kasvaa puroja, ja isoja valtameriä, eli ongelmat kasautuvat vuosien mittaan on nettiä tai ei.

Teknologia pitäisi pitää vain välineenä, ei itse tarkoituksena, tai teknologia-edellä ei pitäisi kehittää varta vasten oikeastaan mitään toimintaa, koska ihmisen läsnä-oloa ei voi ohittaa millään etä-yhteydellä eikä teknologialla, jotta ihmiset sosiaalistuvat yhteisön jäseniksi täysipainoiseen aikuisuuteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti