Korona -kriisi on nyt jatkunut jonkin aikaa tätä
kirjoittaessani 07.05.2020. Nyt Suomessa on se tilanne, että ihmiset
kotoillessaan eivät kuluta ”tavalliseen” tapaan palveluihin, tuotteisiin tai
kulttuuriin kuin ennen normaaliolojen vallitessa. Poikkeuslailla Suomessa
vapaata elinkeinoharjoittamista on rajoitettu mm. ravitsemusliikkeiden, sekä
joidenkin elintarvikehuoneistojen osalta.
Viime viikolla oppositio hiillosti elinkeinoministeri Mika
Lintilää (kesk.) ehkä jopa turhan hätäisesti ELY-keskusten ja Business
Finlandin avokätisesti myöntämiin tukiin, joka oli aiheellinen
pätsi-paineenluonti, sillä monet sellaisetkin yrittäjät, ja myös julkisuuden
henkilöt, jotka eivät välttämättä tarvitsisi tukea, heille myönnettiin
Täyspotti, eli 100 000 euroa. Seurasin opposition kysymyksiä Suomen
Elinkeinoministerille, niin siellä oli tietoa, että jopa yritykset, joita ei
ole merkittynä kaupparekisteriin, olisivat saaneet tukia.
Onko yritys olemassa, saati toiminnassa, jos Patentti ja
Rekisterikeskuksen Yritystietojärjestelmästä ei löydy merkintää? Ei ole.
Yrityksen perustaminenhan lähtee aina verotoimistosta liikenteeseen
lomakkeella, jossa ilmoitetaan tarvittavat tiedot selvästi verotoimistoon, ja
toiminnan voi aloittaa heti, mutta kaupparekisterissä yritys näkyy muutaman
päivän kuluessa. Juridisesti yrityksen olemassa-olo alkaa siitä päivästä, kun
yritys kirjataan Patentti- ja rekisterikeskuksen tietojärjestelmään. En ole
koulutukseltani lakimies, mutta jonkin verran perehtynyt lainopillisiin
teksteihin, ja yhden yrityksen pääkonttorin perustaneena perustamiskokemuksella
Verotoimistossa perinteisesti kynällä ja paperilla täytetyllä lomakkeella
-kokemuksella ymmärrän sen, että Yrityksen perustaminen lähtee liikenteeseen
verotoimistoon toimitetulla lomakkeella. Niin kuin yritystoiminta pitää olla,
läpinäkyvää, ja kun kaikki on julkista, onko yrityksillä, jotka haki tukia,
joita ei löydy YTJ:stä, jotain sellaista toimintaa, joka ei kestä päivänvaloa?
Pidän taustojen tarkistamisesta, ja Business Finlandin ja htäEly-keskusten
olisi pitänyt syynätä paperit ja taustat tarkemmin.
Ravintoloille hallitus hiljattain myönsi 110 000 euroa
elvytystoimena, joka ravintola-alan kattojärjestön MaRa:n mukaan ei ole
riittävä summa.
On totta, että mikään ei ole kenellekkään riittävä summa,
mitä valtio antaa rahaa kenellekin tai mihin tarkoitukseen tahansa. Yhtä hyvin
Suomessa minimituloilla elävä Suomen kansalainen, joka saa vain takuueläkkeen
ja asumistuen, eikä lain mukaan ole oikeutettu enää oman kuntansa
sosiaalitoimiston palveluihin, saati tukiin, voisi todeta, että takuueläke on
liian pieni, ”Ei riitä”, niin kuin todellisuudessa se ei käytännössä
riitäkkään, vaikka hieno ele oli, kun takuueläkettä punavihreä hallitus
nostikin.
Pitkällä tähtäimellä rahan jakelu yritysten
toimintaedellytyksien jatkamiseen ja niiden pönkittäminen valtion varoilla ei
ole kestävä ratkaisu. Se on loputon suo. On totuus, että kaikki yritykset ei
selviä ja konkursseja tullaan näkemään, mutta markkinat toimii vain niin. Ne
yritykset, joilla oli ennen kriisitilaa talous terveemmällä pohjalla, ja jotka
ovat tehneet oikea-aikaisia investointeja tulevaa varten, tulevat parhaiten
selviämään tästä kriisistä. Asian kanssa on vain elettävä, että kaikki
yritykset eivät selviä.
Koronan jälkeen on mielenkiintoista, kun BKT supistuu, ja
Suomen talous laskee, alkaa taas lamakausi. Turun Sanomatkin uutisoi, että
Yhdysvallatkin hakee lainaa enemmän jopa nyt Korona-kriisin aikana, kuin
viimeksi 2007-2008 suuren talouskriisin tullessa kohdalle, kun Amerikassa meni
suuriakin pankkeja mm. Lehman & Brothers konkurssiin. Turun Sanomien
artikkelissa kerrottiin vertauskuvana, että jos Yhdysvaltojen hakeman lainan
rahamäärän pistäisi yhden dollarin seteleinä pinoksi, pino olisi korkeampi,
mitä kuuhun on matkaa Maa-planeetaltamme.
Pienenä pohjoismaana Suomi elää viennistä. Poislukien digitaaliset
tuotteet, joiden uskotaan menestyvän jatkossa hyvin, Suomen perinteiset vientialat
suurin lienee paperi- ja metsäteollisuus -ala, muiden maiden eikä ainoastaan
EU-maiden tilanteen ja rajojen kiinni ollessa, ja vientimaassa ei kauppa käy
Koronan takia, varastot täyttyvät, eikä tyhjene, niin Suomalaiset
vientiyritykset ei saa tilauksia entiseen malliin. Sekin on vientiteollisuudessa
riippakivenä, kun erityisesti oikeistopopulisistiset puolueet ainakin
Euroopassa ajavat erityisesti kansallisen tuotepääoman ja tuotannon nimeen,
esimerkiksi Suomessa Perussuomalaiset.
Esimerkiksi Yhdysvallat on mennyt aika pitkälle nyt Amerikan
istuvan presidentin Donald Trumpin aikana kovinkin pitkälle kansallisen
tuotannon suosimisen suuntaan. Asia on kaksipiippuinen. On totta, että jos
tuotanto on kotimaista, se tietää lisää työpaikkoja kotimaan kansalaisille,
mikä on hyvä valtion verotulojen saamisen kannalta, mutta onko potti riittävä,
jos kaikki tuotettaisiin Suomessa esimerkiksi kaikki ne palvelut, tuotteet, ja
muut hyödykkeet, joita suomalaiset tarvitsevat, Suomi on niin pieni maa, että
vientiäkin tarvitaan siitä huolimatta? Eikä kaikkia ihmisen elämän jatkumisen ja
ylläpitämisen kannalta tarpeellisia tuotteita edes Suomessa voi valmistaa
ainakaan sellaiseen hintaan, että ne olisi kilpailukykyisiä esimerkiksi jostain
muusta maasta ostettuna. Tuotteiden valmistukseen käytettävien raaka-aineiden saanti
pelkästään Suomesta ei liene mahdollista ainakaan hintaan, joka tyydyttäisi
kuluttajia lopputuotteen kuluttajille myyntihinnassa.
Hallitus on esittänyt jonkinlaista ”Korona-veroa” myös
valtion verotulojen lisäämiseksi, ja mielestäni tämä on hyvä idea korottaa
erityisesti rikkaimpien yhteiskunnan jäsenien, pääomatulojen ja perinnön verojen
noston lisäksi nimenomaan niille langettaa Korona-vero maksettavaksi tai
lisäksi, joilla on omaisuutta ennestään. Makseetanhan me täälä Suomessa jo
Yleisradion palveluista mediaveroa, kun Yleisradio ei ole kaupallinen kanava,
niin vaikeuksia tehdä mitään ainakaan kovin suurta tuottoa, ehkä joistain omien
tuotantojen oikeuksien myymisestä voi tulla tuloja, mutta televisiokanava on
huono bisnes sinä määrin, että kuluja on suunnattomasti, ja erityisesti
Yleisradio, jonka tehtävänä on palvella Suomen kansalaisia riippumattomana
tiedonjakajana, ja televisio,radio-lähetysten osalta tarjottava kansalaisille ohjelmaa,
joka kattaisi hyvin kaikki ikäryhmät, sukupuolet, ja ohjelma-genrejen katsojat
ja seuraajat. Olen pohtinut liiketoiminta-mielessä televisio-kanavan pyörittämistä,
mutta on hienoa, että Suomessa toimii mediaverolla pyöritettävä kanavatoiminta
radiossa ja televisiossa, että ei ole Yhdysvaltojen mallia, jossa kaikki tuhannet
kanavat sysäävät markkinavoimien tiedotuksia, eli mainosroskaa joka väliin. Amerikassahan
on ainakin kaapelitelevisiossa kanavaa joka lähtöön ja ohjelma-genre-verkostot,
esim ”Food Network”, ketä katsoo ruoka-ohjelmia, 24 tuntia vuorokaudessa on
siellä mahdollista katsoa niitä, ketä katsoo säätiedotuksia, kanavat löytyy
sitäkin varten, ketä katsoo ostoskanavaa, se on mahdollista 24h vuorokaudessa.
Suomessa onneksi ei näin ole vielä ainakaan, vaikka maksukanavia tosin
Suomessakin on, mutta ei mitenkään niin pitkälle viedysti oikeastaan joka
lähtöön, mitä Amerikassa.
Verotulot valtiolle voisi olla paremmat, jos varakkaimpien
ihmisten pääomaveroa ja perintöveroa kiristettäisiin roimasti. Valtio voisi hyvin päättää, että instituutio nimeltä Suomen valtio ottaa rahaa niiltä ihmisiltä, kenellä sitä on ennestään. Tai ylipäätään verotus,
vaikka se toimiikin Suomessa progressiivisen mallin mukaan, ei käytännössä
toimi siten, että rikkaat välttämättä maksaisi enemmän veroja.
Veroparatiisi-keinottelua, ja lähiomaisten nimiin siiretyillä omistuksilla
moni keinottelee perinnöstä puhumattakaan, ei missään tapauksessa saisi heittää sukupolvelta toiselle miljoonia ilman kunnon veroa vastaanottajan lompakosta maksamana, jos perintöä ei pitäisi jopa lakkauttaa siten, että se menisi valtiolle kokonaisuudessaan? Keinottelu kuriin, ja verot ylös ja ihmisten hyvinvointi
maksimiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti