torstai 7. toukokuuta 2020

Suomen talous ja Korona -ajatuksia


Korona -kriisi on nyt jatkunut jonkin aikaa tätä kirjoittaessani 07.05.2020. Nyt Suomessa on se tilanne, että ihmiset kotoillessaan eivät kuluta ”tavalliseen” tapaan palveluihin, tuotteisiin tai kulttuuriin kuin ennen normaaliolojen vallitessa. Poikkeuslailla Suomessa vapaata elinkeinoharjoittamista on rajoitettu mm. ravitsemusliikkeiden, sekä joidenkin elintarvikehuoneistojen osalta.

Viime viikolla oppositio hiillosti elinkeinoministeri Mika Lintilää (kesk.) ehkä jopa turhan hätäisesti ELY-keskusten ja Business Finlandin avokätisesti myöntämiin tukiin, joka oli aiheellinen pätsi-paineenluonti, sillä monet sellaisetkin yrittäjät, ja myös julkisuuden henkilöt, jotka eivät välttämättä tarvitsisi tukea, heille myönnettiin Täyspotti, eli 100 000 euroa. Seurasin opposition kysymyksiä Suomen Elinkeinoministerille, niin siellä oli tietoa, että jopa yritykset, joita ei ole merkittynä kaupparekisteriin, olisivat saaneet tukia.

Onko yritys olemassa, saati toiminnassa, jos Patentti ja Rekisterikeskuksen Yritystietojärjestelmästä ei löydy merkintää? Ei ole. Yrityksen perustaminenhan lähtee aina verotoimistosta liikenteeseen lomakkeella, jossa ilmoitetaan tarvittavat tiedot selvästi verotoimistoon, ja toiminnan voi aloittaa heti, mutta kaupparekisterissä yritys näkyy muutaman päivän kuluessa. Juridisesti yrityksen olemassa-olo alkaa siitä päivästä, kun yritys kirjataan Patentti- ja rekisterikeskuksen tietojärjestelmään. En ole koulutukseltani lakimies, mutta jonkin verran perehtynyt lainopillisiin teksteihin, ja yhden yrityksen pääkonttorin perustaneena perustamiskokemuksella Verotoimistossa perinteisesti kynällä ja paperilla täytetyllä lomakkeella -kokemuksella ymmärrän sen, että Yrityksen perustaminen lähtee liikenteeseen verotoimistoon toimitetulla lomakkeella. Niin kuin yritystoiminta pitää olla, läpinäkyvää, ja kun kaikki on julkista, onko yrityksillä, jotka haki tukia, joita ei löydy YTJ:stä, jotain sellaista toimintaa, joka ei kestä päivänvaloa? Pidän taustojen tarkistamisesta, ja Business Finlandin ja htäEly-keskusten olisi pitänyt syynätä paperit ja taustat tarkemmin.

Ravintoloille hallitus hiljattain myönsi 110 000 euroa elvytystoimena, joka ravintola-alan kattojärjestön MaRa:n mukaan ei ole riittävä summa. 

On totta, että mikään ei ole kenellekkään riittävä summa, mitä valtio antaa rahaa kenellekin tai mihin tarkoitukseen tahansa. Yhtä hyvin Suomessa minimituloilla elävä Suomen kansalainen, joka saa vain takuueläkkeen ja asumistuen, eikä lain mukaan ole oikeutettu enää oman kuntansa sosiaalitoimiston palveluihin, saati tukiin, voisi todeta, että takuueläke on liian pieni, ”Ei riitä”, niin kuin todellisuudessa se ei käytännössä riitäkkään, vaikka hieno ele oli, kun takuueläkettä punavihreä hallitus nostikin.

Pitkällä tähtäimellä rahan jakelu yritysten toimintaedellytyksien jatkamiseen ja niiden pönkittäminen valtion varoilla ei ole kestävä ratkaisu. Se on loputon suo. On totuus, että kaikki yritykset ei selviä ja konkursseja tullaan näkemään, mutta markkinat toimii vain niin. Ne yritykset, joilla oli ennen kriisitilaa talous terveemmällä pohjalla, ja jotka ovat tehneet oikea-aikaisia investointeja tulevaa varten, tulevat parhaiten selviämään tästä kriisistä. Asian kanssa on vain elettävä, että kaikki yritykset eivät selviä.

Koronan jälkeen on mielenkiintoista, kun BKT supistuu, ja Suomen talous laskee, alkaa taas lamakausi. Turun Sanomatkin uutisoi, että Yhdysvallatkin hakee lainaa enemmän jopa nyt Korona-kriisin aikana, kuin viimeksi 2007-2008 suuren talouskriisin tullessa kohdalle, kun Amerikassa meni suuriakin pankkeja mm. Lehman & Brothers konkurssiin. Turun Sanomien artikkelissa kerrottiin vertauskuvana, että jos Yhdysvaltojen hakeman lainan rahamäärän pistäisi yhden dollarin seteleinä pinoksi, pino olisi korkeampi, mitä kuuhun on matkaa Maa-planeetaltamme.

Pienenä pohjoismaana Suomi elää viennistä. Poislukien digitaaliset tuotteet, joiden uskotaan menestyvän jatkossa hyvin, Suomen perinteiset vientialat suurin lienee paperi- ja metsäteollisuus -ala, muiden maiden eikä ainoastaan EU-maiden tilanteen ja rajojen kiinni ollessa, ja vientimaassa ei kauppa käy Koronan takia, varastot täyttyvät, eikä tyhjene, niin Suomalaiset vientiyritykset ei saa tilauksia entiseen malliin. Sekin on vientiteollisuudessa riippakivenä, kun erityisesti oikeistopopulisistiset puolueet ainakin Euroopassa ajavat erityisesti kansallisen tuotepääoman ja tuotannon nimeen, esimerkiksi Suomessa Perussuomalaiset. 

Esimerkiksi Yhdysvallat on mennyt aika pitkälle nyt Amerikan istuvan presidentin Donald Trumpin aikana kovinkin pitkälle kansallisen tuotannon suosimisen suuntaan. Asia on kaksipiippuinen. On totta, että jos tuotanto on kotimaista, se tietää lisää työpaikkoja kotimaan kansalaisille, mikä on hyvä valtion verotulojen saamisen kannalta, mutta onko potti riittävä, jos kaikki tuotettaisiin Suomessa esimerkiksi kaikki ne palvelut, tuotteet, ja muut hyödykkeet, joita suomalaiset tarvitsevat, Suomi on niin pieni maa, että vientiäkin tarvitaan siitä huolimatta?  Eikä kaikkia ihmisen elämän jatkumisen ja ylläpitämisen kannalta tarpeellisia tuotteita edes Suomessa voi valmistaa ainakaan sellaiseen hintaan, että ne olisi kilpailukykyisiä esimerkiksi jostain muusta maasta ostettuna. Tuotteiden valmistukseen käytettävien raaka-aineiden saanti pelkästään Suomesta ei liene mahdollista ainakaan hintaan, joka tyydyttäisi kuluttajia lopputuotteen kuluttajille myyntihinnassa.

Hallitus on esittänyt jonkinlaista ”Korona-veroa” myös valtion verotulojen lisäämiseksi, ja mielestäni tämä on hyvä idea korottaa erityisesti rikkaimpien yhteiskunnan jäsenien, pääomatulojen ja perinnön verojen noston lisäksi nimenomaan niille langettaa Korona-vero maksettavaksi tai lisäksi, joilla on omaisuutta ennestään. Makseetanhan me täälä Suomessa jo Yleisradion palveluista mediaveroa, kun Yleisradio ei ole kaupallinen kanava, niin vaikeuksia tehdä mitään ainakaan kovin suurta tuottoa, ehkä joistain omien tuotantojen oikeuksien myymisestä voi tulla tuloja, mutta televisiokanava on huono bisnes sinä määrin, että kuluja on suunnattomasti, ja erityisesti Yleisradio, jonka tehtävänä on palvella Suomen kansalaisia riippumattomana tiedonjakajana, ja televisio,radio-lähetysten osalta tarjottava kansalaisille ohjelmaa, joka kattaisi hyvin kaikki ikäryhmät, sukupuolet, ja ohjelma-genrejen katsojat ja seuraajat. Olen pohtinut liiketoiminta-mielessä televisio-kanavan pyörittämistä, mutta on hienoa, että Suomessa toimii mediaverolla pyöritettävä kanavatoiminta radiossa ja televisiossa, että ei ole Yhdysvaltojen mallia, jossa kaikki tuhannet kanavat sysäävät markkinavoimien tiedotuksia, eli mainosroskaa joka väliin. Amerikassahan on ainakin kaapelitelevisiossa kanavaa joka lähtöön ja ohjelma-genre-verkostot, esim ”Food Network”, ketä katsoo ruoka-ohjelmia, 24 tuntia vuorokaudessa on siellä mahdollista katsoa niitä, ketä katsoo säätiedotuksia, kanavat löytyy sitäkin varten, ketä katsoo ostoskanavaa, se on mahdollista 24h vuorokaudessa. Suomessa onneksi ei näin ole vielä ainakaan, vaikka maksukanavia tosin Suomessakin on, mutta ei mitenkään niin pitkälle viedysti oikeastaan joka lähtöön, mitä Amerikassa.

Verotulot valtiolle voisi olla paremmat, jos varakkaimpien ihmisten pääomaveroa ja perintöveroa kiristettäisiin roimasti. Valtio voisi hyvin päättää, että instituutio nimeltä Suomen valtio ottaa rahaa niiltä ihmisiltä, kenellä sitä on ennestään. Tai ylipäätään verotus, vaikka se toimiikin Suomessa progressiivisen mallin mukaan, ei käytännössä toimi siten, että rikkaat välttämättä maksaisi enemmän veroja. Veroparatiisi-keinottelua, ja lähiomaisten nimiin siiretyillä omistuksilla moni keinottelee perinnöstä puhumattakaan, ei missään tapauksessa saisi heittää sukupolvelta toiselle miljoonia ilman kunnon veroa vastaanottajan lompakosta maksamana, jos perintöä ei pitäisi jopa lakkauttaa siten, että se menisi valtiolle kokonaisuudessaan? Keinottelu kuriin, ja verot ylös ja ihmisten hyvinvointi maksimiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti